Jaa

Ultrakevyet

Lue experimental- ja ultrakevyttoimikunnan viimeisin tiedote (huhtikuu 2016)


Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä ”oikeista” ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti samassa tahdissa kuin moottorilennon lupakirjavaatimukset ovat kiristyneet. Ultrat eroavat varsinaisista moottorikoneista suorituskyvyltään ja niiden enimmäispainoa on rajoitettu 450 kiloon. 

Yhä useammat suomalaiset ultrakevyet varustetaan kellukkeilla, jotka mahdollistavat aivan uusia elämyksiä. Suomen kymmenettuhannet järvet tarjoavat mainioita lentopaikkoja kenttäverkoston ulkopuolella. Voipa ilmatäytteisiä joustavia kellukkeita käyttää myös suksina talvilentotoiminnassa.


Myös oman lentopaikan voi perustaa, jos tiedossa on sopiva peltoalue. Ultralentäjä voikin toimia yksikseen, mutta kerhomuotoisessa toiminnassa turvallisuuskulttuuria on helpompi ylläpitää.

Mikäli moottorivoimalla lentäminen kiinnostaa, eikä ole mahdollisuuksia yksityislentäjän lupakirjan suorittamiseen, ultrat tarjoavat mainion tien taivaalle. Ultralupakirjaan vaaditaan 48 tunnin teoriaopiskelun lisäksi vähintään 25 lentotuntia. Kurssille pääsee 17-vuotiaana ja lupakirja on voimassa viisi vuotta kerrallaan. Koulutusta saa kerhoissa eri puolilla maata.

Jos kiinnosti, voit mennä lukemaan ja kyselemään ilmailu.org sivustolta ultra- ja harrastelentämisestä.

Suomen Ilmailuliitto | Puhelinvaihde: +358 9 3509 340 | Email sil(ät)ilmailuliitto.fi
Postiosoite: Helsinki-Malmin lentoasema | FI-00700 Helsinki |  www.ilmailu.fi